مقالات

نکات نگهداری از ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت

چگونه از ایمپلنت دندان مراقبت کنیم ؟ نکات استفاده از ایمپلنت دندان چیست ؟ ایمپلنت دندان از بهترین روش‌‎ های مفید جهت بازیابی دوباره دندان‌‎های خود بوده که توانسته جایگزین بسیار خوبی برای پروتزهای دندانی محسوب شود. به همین دلیل لازم است تا با توجه به استقبال گسترده ای که از این روش کاشت دندان انجام شده، به بررسی و تحقیق در خصوص موضوعات مربوط به این جراحی بپردازیم تا کلیه‎‌ی متقاضیان ایمپلنت دندان، جراحی موفقی را تجربه کرده و از دندان کاشته شده‎‌ی خود به خوبی تا سالیان سال استفاده نمایند. توجه کنید که مسلط بودن به مبحث ایمپلنت دندانی و آگاهی از مراقبت‎‌های پس از جراحی از موارد به شدت تاثیرگذار در موفقیت کاشت می‎‌باشد.

نگهداری از ایمپلنت دندان ها !

ایمپلنت‌‎های دندان به پیچ‌‎هایی از جنس تیتانیوم می گویند که با قرار گرفتن درون دندان نقش ریشه برای دندان کاشته شده را اجرا می‌کنند. این پیچ ‌‎های تیتانیومی از استحکام بسیار خوبی برخوردار هستند و درون استخوان فک قرار می گیرند تا بر اثر عوامل متعدد دچار شکستگی و خم شدگی نشوند. اما قرار گرفتن این پیچ‌‎ها درون استخوان فک و جوش خوردن اصولی آن در مکان مشخص شده نیازمند رعایت نکاتی خاص پس از اتمام جراحی می‌‎باشد. در حقیقت می‌توان گفت که برخورداری از یک جراحی خوب برای رسیدن به یک کاشت موفق و با دوام کافی نبوده و عوامل متعددی چون مراقبت‌‎های پس از جراحی نقش عمده‎‌ای را در این مسیر ایفا می‌کنند. از این‌رو نیاز است تا کلیه‎‌ی متقاضیان ایمپلنت دندان در خصوص این موضوع از طریق تحقیق و بررسی و یا مشورت با دندانپزشک خود اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

افزایش ماندگاری ایمپلنت دندان

به طور کلی عوامل بسیار گوناگونی در در ماندگاری ایمپلنت اثرگذار است و اما به صورت عمومی اگر کلیه‎‌ی موارد یعنی انتخاب متخصص و مرکز ایمپلنت دندان و مراقبت‌‎های پس از جراحی به خوبی صورت پذیرد دندان کاشته شده می‌تواند حتی تا ۲۰ سال نیز عمر کنند. در واقع نحوه‎‌ی رفتار شما با این دندان و جنس دندانی که انتخاب شده (برند تاج دندان و نوع ایمپلنت) تأثیر بسیاری زیادی را در دوام و ماندگاری آن خواهد داشت.

ایمپلنت‌ها گاهی به صورت یک دندان منفرد و گاهی نیز به صورت یک ردیف دندان یا مجموعه‌ای کامل از دندان‌های فک فوقانی و تحتانی کاشته می‌شوند. نکته مهم در این مورد این است که رعایت نکاتی که قبل از جراحی و بعد از آن باید رعایت شود در هر دو صورت یکسان است.

توصیه هایی که سلامت ایمپلنت دندان را تضمین می کنند

  • لحثه را تحریک نکنید ! در هنگامی که ایمپلنت دندان که لثه‌‎ی فرد مورد جراحی و درمان قرار گرفته است، عصب‎‌های دندان‌ های دیگر بسیار حساس و تحریک‌پذیر می شوند به همین خاطر نیاز است تا بیمار به تغذیه‌‎ی خود توجه بیشتری داشته باشد به گونه‎‌ای که از مصرف غذاهای بسیار داغ بپرهیزد تا عصب‌‎ها، تحریک نشده و احساس درد را ایجاد نکنند.
  • عدم انجام فعالیت‌های بسیار سنگین  تا 48 ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندانی بهتر است انجام فعالیت‎‌های سنگین و ورزشی را به تعویق انداخته و به استراحت بیشتر بپردازید و حرکات خود را با آرامش بیشتری انجام دهید تا کلیه‌‎ی موارد چون جوش خوردن پیچ درون لثه به خوبی صورت بپذیرد.
  • از یخ استفاده کنید  یکی از راه حل های بسیار خوبی که پس از انجام جراحی جهت خنک نمودن محل بخیه خورده پیشنهاد می‌شود قرار دادن یخ بر روی صورت است. استفاده‎‌ی متناوب از کیسه‌‎ی یخ بر عدم ایجاد تورم در محل جراحی تأثیرگذار بوده و به روند بهبودی بیمار کمک خواهد کرد.
  • از مسکن استفاده کنید ؛ برای از تسکین درد های مختلفی که ممکن است پس از جراحی به آن دچار شوید پیشنهاد می کنیم که داروهای مسکن و غیر آسپیرینی را مصرف نمایید تا بتوانید این دردها را به خوبی کنترل کرده و از افزایش آن جلوگیری کنید. مصرف داروهای مسکن هر سه الی چهار ساعت یک بار تا قبل از موقع خواب بهتر است صورت بگیرد تا بیمار آرامش بیشتری داشته باشد. اما بهتر است این قرص‌‎ها بیش از یک یا دو روز مصرف نشوند. با گذشت زمان از جراحی ایمپلنت دندان معمولاً درد کاهش پیدا می‌کنید اما در صورتی که بیمار علائمی مبنی بر افزایش درد و شدت یافتن آن دارد بهتر است این موضوع را با جراح در میان بگذارد.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان؛ رعایت بهداشت و به عبارتی تمیز نگهداشتن دهان و دندان و استفاده از مسواک و دهان شویه در جهت حذف مواد غذایی باقی مانده از لا به لای دندان‌‎ها از جمله موارد تأثیرگذار در افزایش عمر دندان کاشته شده می‎‌باشد. در حقیقت توصیه می‌شود که با دندان‌‎های کاشته شده‌‎ی خود همانند یک دندان طبیعی رفتار کنید و در حفظ و مراقبت از آن تلاش کنید ؛ چرا که  تمیز نگه نداشتن دندان‎‌ها منجر به تجمع باکتری ‎‌ها در لثه و اطراف این دندان خواهد شد. بنابراین با احتیاط هر چه تمام‌‎تر چند روز پس از جراحی اقدام به مسواک زدن نموده و مراقب بخیه‌‎های موجود در لثه نیز باشید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید