مقالات

هوش درون فردی و میان فردی چیست ؟!

هوش میان فردی

هوش هیچانی چیست ؟! وقتی میگویند فلان شخص دارای هوش هیجانی است منظور چیست ؟ امروز میخواهیم در داروفن در اینباره با شما صحبت کنیم . پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید . در نظر داشته باشید که تمامی کامنت های شما عزیزان در این مقاله با دقت مطالعه و بررسی می شود . بنابراین اگر در رابطه با هوش هیجانی سوال و یا نظری دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید . تیم داروفن در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما عزیزان پاسخ خواهد داد .

توانایی تشخیص و درک احساسات خودتان یا تشخیص احساسات دیگران و همدردی را هوش هیجانی می گویند . هوش هیجانی به دسته گوناگون تقسیم بندی می شود : درون فردی، بین فردی، و ترکیبی از این دو مورد .

برای مثال ، افرادی که از نظر عاطفی ، هوشمند هستند، کسانی هستند که احساسات خود را تحت کنترل دارند. بعنوان مثال، آیا تا الان فردی را مشاهده کرده اید که بتواند حتی در مهم ترین و شدیدترین بحث‌ها هم ریلکس و آرام بماند؟ یا بدون آنکه در موقعیت رهبری و رئیس بودن قرار داشته باشد، مردم از او پیروی کنند و دستوراتش را تمام و کمال اجرا کنند؟ به دسته از افراد ، افراد دارای هوش هیجانی گفته می شود .

هوش میان فردی

هوش درون فردی، به توانایی درک کردن و شناختن احساس های خود فرد شماست. شاید برایتان عجیب باشد ولی بسیاری از مردم، احساسات خود را درک نمی‌کنند یا توانایی تشخیص خصوصیات رفتاری خود را ندارند !

وقتی از هوش درون فردی صحبت می کنیم ، به این معنی نیست که جلوی احساسات خود را بگیرید یا همیشه خوشحال باشید ! در واقع در مورد تشخیص دادن احساسی است که دارید. درک آنکه احساسات درست و سالم هستند (حتی حس های منفی) و دانستن اینکه چه زمانی تمام می شوند و چه در زمان و موقعیتی باید به دنبال کمک باشید.

منظور از هوش بین فردی چیست ؟

هوش بین فردی، متفاوت از آنچه که در بالا گفتیم است. هوش بین فردی ، توانایی فهمیدن و درک کردن حس اطرافیان است . آیا تا بحال یکی از جملات بازاریاب‌ها را شنیده‌اید؟ آنهایی که انرژی زیادی دارند و طوری وانمود می کنند که گویی عاشق کارشان هستند !

این امر به این دلیل است که آنها می‌دانند که انسانها نیاز دارند که احساس خوبی درباره‌ی خودشان داشته باشند و باید این حس را داشته باشند که توانایی آن را دارند که موفق شوند. این فروشنده‌های مادرزاد (که عموما آن ها را در پیام های تبلیغاتی تلویزیون مشاهده می کنید) هوش میان فردی دارند و می‌توانند به یک افراد زیادی ، انرژی مثبت دهند.

در تاریخ نیز رهبرهایی همچون لوتر کینگ و مارگارت تاچر نیز مثال های خوب و مرتبطی از هوش میان فردی هستند. توانایی تفسیر احساسات مردمی که برایشان صحبت می‌کنید و کنترل کردن جمعیت و نیز همراه کردن مردم با طرز فکر شما ، در واقع به هوش بسیاری نیازمند است.

اهمیت هوش هیجانی !

هوش هیجانی، به دلیل های بسیار و متعددی پر اهمیت می باشد. هوش هیجانی در محل کسب و کار، به شدت مورد نیاز و ضروری است زیرا اشخاص دارای هوش هیجانی مایلند که کارها و امور خود را بطور عالی و کامل انجام دهند. آنها در زندگی خود دارای هدف و اهداف می باشند و بطور مادرزادی، توانایی رهبری دارند که یعنی می‌توانند به افراد دیگر نیز انگیزه بدهند. همچنین هوش هیجانی، اغلب به این معنی است که شما قادر به درک طرف مقابل هستید که در دنیای خدمات مشتریان، بسیار مهم است.

در بیرون از محل کار، هوش هیجانی برای حس شادمانی و تندرستی خودتان ضروری می‌باشد.

اگر شما تشخیص ندهید و درک نکنید که چه کسی هستید، قادر نخواهید بود واقعا دیگران را درک کنید یا به آنها کمک کنید. همچنین، هنگامیکه شما از احساسات خود بی اطلاع هستید، به احتمال زیاد به سمت رفتارهای منفی مانند اعتیاد به مواد مخدر و الکل می‌روید زیرا قادر به رویارویی با مشکلاتتان و مقابله با احساساتتان نیستید.

هوش هیجانی دلیل آنکه شما از دیگران و یا همکاران خود بهتر باشید نیست.  و به خودی خود شما را یک رهبر قدرتمند تبدیل نخواهد کرد اما در محل کار به شما یک مزیت می‌دهد، به شما خود انگیختگی بهتری می‌دهد و باعث می شود شما بر چالش‌های زندگی شخصی‌تان غلبه کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید