مقالات

ساعت بدن را اینگونه تنظیم کنید

تنظیم ساعت خواب

سوال بسیاری از افراد این است که چگونه ساعت خواب بدن را درمان کنیم ؟ با داروفن همراه باشید تا نحوه درست تنظیم خواب بدن را به شما آموزش دهیم . همچنین با نظرات خود در بخش کامنت ها ما را دلگرم کنید .

همانگونه که در جریان هستید در اول بهار و آخر تابستان ساعت رسمی تغییر می کند و از آنجایی که این موضوع اهمیت بسیار بالایی در تظیم ساعت و وضعیت درونی بدن دارد، آماده نبودن بدن برای این تغییر می تواند عواقبی را برای شما به همراه داشته باشد. پزشکان معتقدند خطر تصادفات رانندگی، سکته های قلبی و حتی سکته مغزی با از دست دادن ساعت فصلی خواب در هنگام تغییر ساعت در ماه مارس(فروردین) از افزایش بسیاری برخوردار است .

بهم ریختن ساعت خواب با عنوان اثر جلو کشیدن ساعت یا “DST effect” نام برده می شود . این اتفاق می تواند به محرومیت از خواب کوتاه مدت و ناهماهنگی شبانه روزی منجر شود که نوسان هایی را در خلق و خو به ویژه در گروه های سنی نوجوانان کودکان و یا افراد دارای وضعیت سلامت روان و افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند به وجود می آورد.

تنظیم ساعت خوابراه های تنظیم خواب و ساعت درونی بدن

حال که با DST effect آشنا شدید ، لازم است راه کارهایی را تحت عنوان تنظیم ساعت خواب و جلوگیری از DST effect برای شما بیان کنیم . اگر شما نیز راهکاری برای حل این مشکل دارید بیان کنید تا به اسم شما در سایت داروفن ثبت کنیم .

کاهش مصرف کافئین

اگر به مصرف کافئین اعتیاد دارید و مرتبا مصرف میکنید ، در طول هفته قبل از تغییر ساعت بهاری، پارامترهایی را برای خود مشخص کنید تا به شما کمک کند به هدف تنظیم مجدد ساعت درونی خود برسید.

پزشکان متخصص توصیه می ‌کنند که مصرف کافئین در بعد از ظهر و اوایل شب را کاهش داده و به آرامی میزان مصرف کافئین را در روزهای نزدیک به تغییر ساعت تابستانی محدود کنید . مصرف  کردن چای، قهوه و یا هر نوشیدنی کافئین دار دیگر در هنگام عصر یا شب، الگوهای خواب شما را تغییر میدهد . برای افرادی که می‌ خواهند زودتر از هر شب به رختخواب بروند، کافئین می ‌تواند به عنوان مانع در رسیدن به این هدف عمل کند. بنابراین در اولین مرحله از تنظیم خواب ، مصرف کافئین را به مرور کاهش دهید .

کاهش نگاه کردن به نمایشگر های دیجیتال

پزشکان به این موضوع رسیده اند که در روزهای نزدیک به تغییر ساعت تابستانی باید استفاده از ابزار دیجیتال یک ساعت قبل از خواب را محدود کنید. دکتر رانسون می گوید : “حدود یک ساعت قبل از خواب، یک زمان بسیار مهم و تاثیر گذار در تجربه یک خواب باکیفیت و مطلوب است.” نور آبی صفحه نمایش موبایل یا هر ابزار دیجیتال دیگر، می ‌تواند تولید ملاتونین یا هورمون خواب را سرکوب کند. بنابراین از حالت Dark mode در صفحه نمایش ها استفاده کنید .

تلاش کنید در ساعت های پایانی شب استفاده کردن از ابزار دیجیتال را کاهش داده و آن را با موارد دیگری همچون کتاب خواندن، حل کردن جدول و یا هر کار دیگر جایگزین کنید. در صورتی که مجبور به کار با رایانه یا کامپیوتر هستید سعی کنید تا جای ممکن این کارها را زودتر از ساعت های انتهایی شب انجام دهید و یا به ساعات ابتدایی روز بعد انتقال دهید . مطالعه دانشمندان آمریکایی نشان می دهند مختل شدن خواب در بین دانش آموزان با کاهش هوشیاری و عملکرد شناختی همراه است.

ورزش کردن و عدم استفاده از دخانیات

مورد دیگری که در درمان و تنظیم ساعت خواب بسیار موثر است ، ترک دخانتیات همچون سیگار ، قلیان و الکل است . این مواد با آسیب رساندن به مغز ، از کیفیت خواب شما در طول شب می کاهند . همچنین ورزش کردن و ترشح هورمون دوپامین میتواند شما را در داشتن یک خواب کافی ، عمیق و لذت بخش کمک کند . البته ورزش  و فعالیت ورزشی خود را به ساعات پایانی روز منتقل نکنید . ساعت 5 الی 7 عصر میتواند بهترین زمان برای ورزش و فعالیت های اینچنینی باشد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید