مقالات

ارتباط شغل و ذهن چگونه است ؟

شغل و ذهن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نوع شغل شما تاثیر مستقیم بر ذهن و مغز می گذارد . احتمالا شما هم افراد مسنی را می شناسید که با حل کردن جدول خود را سرگرم می کنند و میگویند که جدول حل کردن باعث جلوگیری از بیماری های ذهنی همچون آلزایمر و افسردگی می شود . درواقع این فکر کردن و کار کشیدن از مغز است که در پشت پرده جدول حل کردن می باشد . در رابطه با شغل نیز دقیقا به همین صورت است . چنانچه شما فردی باشید که دارای شغلی سخت از نظر ذهنی هستید ، باید بگوییم که شما از آلزایمر در امان هستید .

رابطه شغل و ذهن

مطالعات اخیر دانشمندان حاکی از آن است که در صورتی که افراد شغل هایی داشته باشند که از نظر فکری آن ها را مشغول کند ، روند پیری مغز و ذهن همراستا فرایند پیری جسم پیش نخواهد رفت. در واقع اگرچه این افراد از نظر فیزیکی و جسمانی ضعیف و پیر می‌شوید اما از نظر ذهنی و قدرت تفکر همچنان سالم و قوی خواهید ماند. پزشکان و محققان به این باور رسیده اند که شغل هایی که لازمه آن ها فعالیت‌های ذهنی می باشد ، افراد را از مهارت‌های اندیشیدن و سلامت حافظه‌‌شان حتی با گذشت زمان و کهولت سن، همچنان بهره مند می سازند .

دانشجویان دانشگاه های انگلیس ، مشاغل کارگران مختلف را از نظر پیچیدگی ارتباطات با مردم، اطلاعات مرتبط به شغلشان و مسائل دیگر بررسی و رتبه بندی  کردند. به عنوان مثال مشاغل با اطلاعات پیچیده، مستلزم هماهنگی یا تطابق اطلاعات است. مشاغل با پیچیدگی کمتر آن دسته از مشاغل را شامل می‌شد که فقط نیاز به مقایسه و نسخه‌برداری از اطلاعات بود.

در هنگام تعامل و گفت و گو با دیگران، مشاغل بسیار پیچیده مستلزم تعلیم، مذاکره یا مشاوره می‌شود. وظایف با پیچیدگی کمتر به معنای آموزش دستورالعمل یا امدادرسانی بود. الن گو، محقق این مطالعات، استادیار دانشگاه انگلیس و محقق مرکز مرتبط با مسائل سالمندان می‌گوید: “ما دریافتیم، افرادی که در مشاغل پیچیده فعالیت می‌کنند به طور کلی در حوزه توانایی‌های شناختی عملکرد بهتری نشان می‌دهند.”

شغل و ذهن

شغل هایی که پیچیده محسوب می شوند

در نتیجه تحقیق محققان و دانشمندان ، شغل های پیچیده تر که با داده و اطلاعات در ارتباط بود شاملِ معماری، مهندسی عمران، طراحی گرافیکی و نوازندگی نسبت به شغل های دیگر همچون کارگر ساختمانی و فروشندگی فروشگاه ، سلامت ذهن و روان را در فرد بهتر و بیشتر تضمین میکنند .

آن ها خاطرنشان کردند که افراد با بهره هوشی بیشتر به مشاغل بسیار پیچیده‌ گرایش نشان می‌دادند. همین امر تشخیص اینکه کدام یک از این دو فاکتور یعنی هوش ذاتی یا فعالیت‌های ذهنی شدید است که نقش پررنگ‌تری را در سلامت مغز و فعالیت‌های ذهنی در کنهسالی ایفا می‌کند، سخت می‌کند.

محققان از شرکت‌کنندگان درخواست کردند که برای انجام تست‌های تکمیلی حافظه و استدلال بین سن 60 تا 70 سالگی آماده شوند. آن ها از نتایج این آزمایش برای بررسی این که چگونه پیچیدگی‌های شغل بر روی مهارت‌های ذهنی و حتی فراتر از این، یعنی سبک زندگی و عوامل محیطی می‌تواند تاثیر گذار باشد، استفاده کردند.

ارتباط شغل با بیماری آلزایمر

یماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین شکل‌های زوال عقل است، وخیم‌ترین نوع آن که منجر به زوال مهارت‌های ذهنی، استدلال‌آوری، تصمیم‌گیری و توانایی انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. بر طبق آمار منتشر شده از سوی انجمن آلزایمر، بیش از ۵ میلیون آمریکایی با بیماری آلزایمر دست به گریبانند.

مطالعات گوی، موجب بهبود مفاهیم شناختی شده است. بر اساس این فرضیه، با وجود احتمال زوال عقل در کهنسالی هرچه محیط برای انجام فعالیت‌های ذهنی در طول زندگی بیشتر فراهم باشد به ابقای مهارت‌های ذهنی کمک شایانی خواهد کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید