مقالات

مزایای دستگاه بخور چیست ؟!

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در تنفس خود مشکلاتی را دارا هستید ، یکی از راه های کمک بخشیدن به تنفس شما ، دستگاه های مرطوب کننده هوا یا همان دستگاه بخور می باشد . اگرچه برای حل مشکلات تنفسی نیاز است به پزشک مراجعه کنید ، ما در داروفن میخواهیم فواید دستگاه بخور برای تنفس را برای شما بیان کنیم . روش های گوناگونی برای استفاده کردن از دستگاه بخور در خانه وجود دارد اما برخی از آن ها ممکن است خطر ناک باشند ! در این نوشته قصد داریم درباره فواید استفاده کردن از بخور را برای شما خواننده عزیز شرح دهیم .

فواید دستگاه بخور چیست ؟

خشک بودن هوا سبب آن می شود که رطوبت از پوست شما تبخیر شود و علایم مشکلات تنفسی شما تشدید شود . اضافه کردن رطوبت به هوا به کمک دستگاه های بخور می تواند چنین مشکلاتی را از بین ببرد .. دستگاه های مرطوب کننده به افرادی که شرایط زیر را دارند کمک شایانی خواهد کرد :

  • افراد دارای پوست خشک
  • چشم های تحریک شده
  • خشکی گلو و مسیرهای هوایی
  • حساسیت و آلرژی
  • سرفه های مکرر
  • خون دماغ
  • سردردهای سینوسی
  • لب های ترک خورده

کاربرد ها و مزایای دستگاه بخور

بعضی از مردم در فصل های گرم و تابستانی سال نشانه های تنفسی را تجربه می کنند. زمانی که هوا گرم و خشک است و هوا در برگیرنده آلرژن های زیادی است این موضوع بیشتر به چشم خواهد خورد . تهویه کننده های هوا و پنکه ها می توانند هوای خشک را در اتاق بچرخانند و باعث از بین رفتن رطوبت اتاق شوند . یک دستگاه مرطوب کننده و رطوبت دهنده در این شرایط برایتان مزایای زیادی خواهد داشت. با این حال افراد می توانند در فصل های سرد سال که هوای سرد باعث خشک شدن بینی ، ریه ها و لب ها می شود هم از دستگاه های بخور بهره ببرند. برخی از فواید استفاده از دستگاه های بخور را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد

جلوگیری از آنفولانزا

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که  استفاده کردن از این دستگاه بخور می تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را تا حد بسیاری کاهش دهد. پزشکان با اضافه کردن ویروس آنفولانزا به هوا به این نتیجه رسیدند که سطح رطوبت ۴۰ درصد به سرعت ذرات ویروس را غیر فعال می کند و احتمال عفونت افراد را کاهش می دهد.

کاهش و درمان سرفه

هوای خشک باعث می شود فرد سرفه خشکی داشته باشد. اضافه کردن دستگاه بخور به اتاق می تواند رطوبت بیشتری به مسیرهای هوایی اضافه کند و سرفه را بهبود ببخشد. سرفه فعال باعث آزاد شدن بلغم گیر افتاده در مسیرهای هوایی می شود و همین امر شرایط موجود را بهتر می نماید.

درمان خر و پف

اگر شما نیز در خواب خر و پف دارید باید بگوییم که افزایش رطوبت در هوا می تواند خروپف افراد را کاهش دهد. زمانی که هوا خشک است، مسیرهای هوایی افراد به خوبی روان نمی شوند و همین امر خروپف را بدتر می کند. اضافه کردن این دستگاه ها به اتاق و افزایش رطوبت در شب می تواند برخی از این نشانه ها را تسکین ببخشد.

افزایش رطوبت پوست و مو

رخی از افراد در فصل سرد سال همچون زمستان با مواردی همچون خشکی لب ها، پوست و مو مواجه می شوند. بیشتر سیستم های گرمایشی هوای گرم و خشک را وارد اتاق می کنند و همین امر باعث خشکی پوست، خارش و پوسته پوسته شدن آن می شود. هوای سرد بیرون از اتاق نیز می تواند خشکی پوست را بدتر نماید. استفاده از دستگاه مرطوب کننده در منزل به کاهش خشکی پوست و ترک خوردگی آن کمک خواهد کرد.

از بین بردن نشانه های آسم و آلرژی

استفاده درست و صحیح از دستگاه های مرطوب کننده می تواند روش مناسبی برای کاهش نشانه های آسم یا آلرژی باشد. افرادی که سینوس های خشکی دارند یا مسیرهای هوایی شان در معرض واکنش های آلرژیک قرار دارند می توانند از این دستگاه ها برای تسکین نشانه های خود استفاده کنند. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد معلمانی که در معرض سطح بسیار بالا یا بسیار پایین رطوبت در کلاس درس قرار می گیرند بیشتر از سایر افراد نشانه های اسم و حساسیت را تجربه خواهند کرد. با اینحال این افزایش اندک بوده است.

مزایای موجود برای خانه و منزل

رطوبت حاصل شده از دستگاه های بخور ب می تواند برای منزل نیز فواید بسیاری داشته باشد. رطوبت موجود در منزل به جلوگیری از ترک خوردن کاغذهای دیواری و سایر موارد کمک می کند. هوای مرطوب گرم تر از هوای گرم است و همین امر به فرد کمک می کند در فصل های سرد سال گرمایش کمتری مصرف کند و در هزینه های خود صرفه جویی نماید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید