مقالات

علت تعریق بیش از حد چیست ؟

تعریق زیاد بدن

به طور حتم هیچ فردی دوست ندارد صبح‌ های تابستانی با چهره‌ایی مرطوب و عرق کرده آرایش کند یا پیراهن سفیدش همیشه تغییر رنگ بدهد، اما در واقعیت عرق را میتوان الماس های درخشانی دانست که سیستم دفاعی بدن از آن برای تنظیم دما و خنک نگهداشتن بدن استفاده می کند  با بالا رفتن دمای بدن شما، سیستم عصبی به غده‌های تعریق نوعی پیام و آلارم ارسال میکنند و رطوبت به پوست سطح شما می‌آید جایی که فورا بخار می‌شود و بدن شما خنک می‌شود .

با این حال، ما به طور مداوم در نبرد با تعریقمان هستیم: سعی می‌کنیم بوی بد آن را کمتر کنیم، در جلسه‌ای مهم آن را متوقف کرده و در سالن ورزشی چند سطلی از آن را ازدست دهیم. اما اگر دست نگه‌دارید و توجه کنید، درحقیقت عرق بدنتان می‌تواند درس‌های شگفت‌آوری از خودتان و سلامتتان را به شما دهد.

تعریق زیاد نشانه چیست ؟!

تعریق زیاد و بیش از حد نشانه مواردی است که باید به آن ها توجه ویژه ای داشته باشید . امروز در داروفن میخواهیم به شما چند نمونه از آن ها را شرح دهیم . همراه ما باشید و در صورت وجود سوال آن را در بخش کامنت ها با ما درمیان بگذارید .

گرمازدگی

فرص کنید در یک روز خوب و شاد تابستانی درهنگام پیاده‌روی همه چیز خوب پیش می‌رود، اما وقتی ناگهان متوجه می شوید که دیگر عرق نمی‌کنید، احساس گیجی و ضعف شدید می‌کنید. نقصان غدد تعریق، یا عدم تعریق به‌شکل طبیعی، می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد، زیرا از خنک شدن طبیعی بدن جلوگیری می‌شود. اگر بدون جذب آب ادامه دهید، در معرض خطر بیماری‌های مانند خستگی مفرط ناشی از گرما و گرمازدگی قرار می‌گیرید. به مکانی که سایه است یا تهویه‌ی مطبوع دارد بروید و یک نوشیدنی خنک بنوشید (حتما بدون کافئین یا الکل باشد). اگر به‌سرعت بهتر نشدید، با مراقبت‌های پزشکی اورژانس تماس بگیرید.

پایین بودن قند خون

یکی دیگر از نشانه های تعریق زیاد ، پایین بودن قند خون شماست . در صورتی افت شدید قند خون ، شما به تعریق زیاد دچار می شوید که باید فورا به پزشک مراجعه کنید . به طور معمول، هنگامی که ناشتا هستید قند خون شما باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر باشد اما در صورتی به زیر ۷۰ افت کند، چه به علت دیابت یا چیزی مانند ورزش شدید، ممکن است عوارض شدیدی برایتان در پی داشته باشد. از جمله عرق کردن شدید، سرد شدن پوست بی‌حرارت، به‌ویژه در پشت گردن و سرحد مو و پیشانی. باید بگوییم که خوشبخاته ، در موارد افت خفیف قند ، می‌توانید قند خونتان را با خوردن و آشامیدن چیزی به حد طبیعی بر‌گردانید. اما اگر قندخونتان همچنان پایین بود، باید از دیگر علائم جدی‌تر آگاه شوید و بدانید که به مراقبت‌های ویژه پزشکی نیاز دارید.

استرس دارید.

از دیگر مواردی که باعث می شود شما دچار تعریق زیاد شوید ، استرس فراوان است . تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده کسانی که تحت تاثیر استرس و اضطراب فراوان هستند ، نسبت به سایر افراد دچار تعریق بیشتری می شوند . برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید آب بیشتری بنوشید و نفس های عمیق در مواقع استرس زا را فراموش نکنید .

ابتلا به بیماری تعریق مفرط

در مواردی نیز مشاهده شده که در بررسی های اولیه پرشک نمیتواند علت واضحی برای تعریق زیاد شما پیدا کند . در این موارد ، ممکن است شرایطی تحت عنوان تعریق مفرط اولیه کانونی داشته باشید، وقتی‌که تعرق بیش‌ازحد به‌خودی خود یک مشکل پزشکی است. اما اگر در زمره مشتاقان ورزش دوچرخه‌سواری هستید و می‌توانید پس از هر بار دوچرخه‌سواری دریاچه‌ای از نمک تولید کنید، شما دچار تعریق مفرط نیستید.

ابتلا به تومور لنفاوی

مورد دیگری که در مقاله عوامل تعریق بیش از حد باید برای شما بیان کنیم ، این است که تعریق بیش از حد می‌تواند نشان از عارضه‌ی جانبی برخی از بیماری‌های ناشی از گرمای شامل نقرس، پرکاری تیروئید و بیماری پارکینسون و حتی برخی از داروها باشد.

این امر هنگامی باعث نگرانی شما می‌شود که از علائم تومور لنفاوی یا سرطان سلول‌های لنفاوی، که در سیستم ایمنی بدن نقش ایفا می‌کنند، ناشی شود. هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است چرا تومور لنفاوی می‌تواند موجب تعریق شود؛ به عقیده‌ی پارسیر یا چیزی راجع به خود تومور لنفاوی است و یا مرتبط با چگونگی پاسخ بدن به آن. شاید هم واکنش به یک نشانه‌ی دیگر مانند تب، مادامی که بدن سعی در خنک‌کردن خود دارد، باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید