مقالات

از نارسایی کبد چه می دانید ؟!

نارسایی کبد

کبد را میتوان به عنوان دومین اندام بزرگ بدن نام برد . کبد عملکردهای بسیار زیادی را در بدن بر عهده دارد. کبد، بر روی تمامی آنچه که می‌خورید ، می‌نوشید و  فعل و انفعالاتی انجام می‌دهد ، کبد نظارت کافی را دارد . این عضو از بدن ، همه غذا ها و نوشیدنی‌ هایی را که میل میکنید ، به انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن تبدیل می‌کند. مواد مضر مانند الکل را فیلتر کرده، از بدن دفع می‌کند و در واقع کبد مسٔولیت دفاع از بدن در برابر عفونت‌ها را بر عهده دارد.

هنگامی که کبد شما دچار آسیب شود و یا تخریب شود، به احتمال زیاد ، فرد دچار نارسایی کبد می‌شود. باید بدانید  ویروس‌ها و مواد شیمیایی مضر می‌توانند به کبد آسیب برسانند. چنانچه فرد متحمل آسیب‌های کبدی شود، به مرور عملکرد صحیح کبد از کار می‌افتد و فرد به بیماری های کبدی دچار می شود که بسیار هم خطرناک است . بنابراین رعایت کردن برخی از عادات مانند ترک سیگار ، دوری از الکل می تواند سلامت شما را در مقابل بیماری های کبدی درمان کند .

انواع نارسایی کبد

طبق تحقیقات و منابع علمی ، نارسایی کبد به دو نوع تقسیم می شوند .  نارسایی حاد و نارسایی مزمن . همراه ما باشید تا در ادامه شما را با این موارد آشنا کنیم .

نارسایی حاد

اولین نوع از نارسایی کبد ، نارسایی حاد است . در این نوع نارسایی ، صدمات ناشی از نارسایی حاد کبد سریع پیشرفت می‌کند و عملکرد کبد ظرف یک هفته و گاهی چند روز مختل می‌شود. نارسایی حاد کبد معمولا یک دفعه و بدون هیچ‌گونه علائم یا عارضه‌ی قبلی بروز می‌کند. از جمله علت های نارسایی حاد کبد میتوان به مصرف زیاد قارچ یا مصرف بیش از حد داروهایی از قبیل استامینوفن و یا ایبوپروفن است.

نارسایی مزمن

نوع دوم از نارسایی کبد ، نارسایی مزمن و شدید است .  باید بدانید که نارسایی مزمن کبد با سرعت کمتری پیشرفت می‌کند. ظاهر شدن علائم اولیه در برخی از مواقع ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد. نارسایی مزمن کبد اغلب ناشی از تخریب بافت‌های کبد است که بر اثر مصرف طولانی مدت الکل به وجود می‌آید. آسیب بافت‌های کبد بر اثر مصرف الکل، بافت‌های سالم را از بین برده و بافت‌ها را زخمی می‌کند.

تخریب و از بین رفتن بافت کبد

در مواردی که افراد به نارسایی مزمن دچار می شوند ، بافت کبد ملتهب می‌شود. همین التهاب به مرور زمان موجب بروز زخم‌هایی در بافت کبد می‌ شود . مادامی که به مرور بافت‌های سالم از بین رفته و بافت‌های زخمی جایگزین آن می‌گردند، فرایند از بین رفتن کبد آغاز می‌شود.

نارسایی کبد ناشی از الکل

نارسایی کبد ناشی از مصرف بیش از حد الکل به 3 نوع تقسیم می شود : بیماری کبدِ چربِ الکلی ناشی از تجمع چربی در سلول‌های کبد است. این عارضه گریبانگیر افرادیست که الکل زیادی می‌نوشند و چاق هستند. خصیصه‌های نارسایی کبد چرب الکلی تجمع سلول‌های چربی، التهاب و زخم‌های کبدی است. طبق اعلان انجمن کبد امریکا ۳۵٪ از افراد الکلی از این عارضه رنج می‌برند. نارسایی کبد الکلی را میتوان پیشرفته‌ترین نوع  از اقسام نارسایی کبد شمرد . انجمن کبد امریکا اعلان نمود که ۱۰ تا ۲۰٪ از افراد الکلی دچار زخم‌های کبدی هستند.

علائم نارسایی کبد

موارد زیر از جمله علائم شایع در نارسایی کبد به شمار می روند . چنانچه بیش از دو مورد از این موارد را به صورت همزمان مشاهده کردید ، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی دقیق تری انجام شود .

  • تهوع
  • بی‌اشتهایی
  • خستگی مفرط
  • اسهال
  • زردی
  • کاهش وزن
  • کبودی پوست یا خونریزی
  • خارش
  • تورم یا احتباس مایعات در پاها
  • احتباس مایعات در شکم

در پایان باید به شما بگوییم که رعایت برخی از موارد در عادات غذایی همچون دوری از غذا های سرخ کردنی ، عدم مصرف الکل و همچنین ورزش کردن منظم میتواند شما را تا 80 درصد از خطر ابتلا به نارسایی کبد در امان نگه دارد . چنانچه در این مورد نظر و یا اطلاعاتی دارید که میتواند مفید باشد آن را در کامنت ها با ما و سایر خوانندگان این مطلب در داروفن ، به اشتراک بگذارید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید