مقالات

علت و درمان درد ساق پا

درمان-درد-ساق-پا

بسیاری از دوندگان و ورزشکاران از مشکل درد ساق پا رنج می برند . علت های گوناگونی میتواند در درد ساق پای شما دخیل باشند . امروز در داروفن به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت شین اسپلینت که به آن درد ساق پا نیز گفته می شود از جمله بیماری هایی است که عده از طرفداران پیاده روی و دو با آن دست و پنجه نرم می کنند .

درد ساق پا چیست ؟

سندرم استرس تیبیا میانی که نام دیگر آن شین اسپلیت می باشد ، از جمله بیماری ها و آسیب های رایجی است که عموما افرادی که پیاده‌روی و یا دونده هستند به آن دچار خواهند شد . در واقع، تحقیقات و مطالعات محققان نشان داده بیشتر از 19 درصد از دوندگان، شین اسپلینت را تجربه می‌کنند. تحقیقات گسترده‌تر هم نشان داده سی درصد از سربازان نیروی دریایی هم درتمرینات پایه‌ای‌شان، با این درد روبرو می‌شوند.

این مورد را نیز درنظر داشته باشید که هنگامی که درمورد بیومکانیک‌ های طرز راه رفتن و دویدن  افراد فکر می‌کنیم، خواهیم دید عجیب نیست که خیلی از ما با این مشکلات سخت مواجه می‌شویم. شما چه بدوید و چه راه بروید، با هر قدمی که می‌گذارید، با بیشتر از دو برابر نیروی وزن‌بدن‌خودتان به زمین می‌آیید. این فرایند فشار بیش از حد و بسیاری را روی عضلات، مفاصل ، تاندون ها و استخوان‌ها ی فردوارد می‌کند. به خصوص هنگامی که استخوان ساق یا تیبیا، با هر ضربه‌ای که به زمین می‌زنید خمیده یا کج می‌شود. فشار مداومی که به این استخوان‌ها وارد می‌شود می‌تواند بعدا موجب دردی به‌نام شین اسپلینت گردد.

چگونه درد ساق پا را درمان کنیم ؟

حال پس از آنکه با شین اسپلینت و درد ساق پا آشنا شدید وقت آن رسیده که شما را با نحوه درمان آن آشنا کنیم . البته به یاد داشته باشید که این مورد را حتما با یک پزشک درمیان بگذارید . به هرحال معاینه و معالجه حضوری همیشه بهتر است .

اگرچه جدیدترین و آخرین موارد در رابطه با درمان ساق پا تا حدودی گیج‌کننده بوده و به روش‌های درمانی خاصی و صحیحی منتج نشده اما بیشتر کارشناسان روی این موضوع توافق دارند که این مشکل، آسیبی است که به‌دلیل وارد نمودن وزن زیاد روی استخوان ساق ایجاد می‌شود. به‌علاوه، نشان داده شده افرادی که سابقه فعالیت بدنی‌شان زیر حد متوسط است، و دویدن را شروع می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض تجربه درد ساق پا و شین اسپلینت هستند. و احتمالا دلیلش هم قوی و آماده نبودن استخوان‌های‌شان برای تمرینات شدید است. افرادی که مدت هاست بطور مرتب می‌دوند یا پیاده‌روی می‌کنند استخوان‌های قوی‌تری دارند که بهتر می‌تواند نیروهای ناشی از دویدن و پیاده‌روی را بپذیرد.

تمرینات سنگیم را متوقف کنید.

جایگزین کردن بعضی از تمرینات و ورزش ها همچون دو یا پیاده‌روی با دوچرخه‌سواری یا شنا می‌تواند راهی خوب برای پیشگیری از بدتر شدن آسیب شود و این مورد را فراموش نکنید که تناسب‌اندام‌تان همچنان حفظ خواهد شد. اگر برای درمان به مشکل برخوردید، استراحت کامل به‌عنوان متد درمانی مهم و موثر توصیه می‌شود.

از کمپرس سرد استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد می تواند یکی از موارد درمانی خوب برای درد ساق پا باشد . این رروش درمانی نه تنها به کاهش التهاب در این ناحیه کمک می‌کند بلکه باعث کاهش درد ساق پا نیز خواهد شد . شما می‌توانید از یک فنجان یخ استفاده کنید و آن را روی تیبیا به سمت بالا و پایین حرکت دهید، یا دوبار در هفته، دوکیسه یخ را روی قسمت آسیب دیده گذاشته و حداقل ده دقیقه نگه دارید.

اندازه قدم هایتان را مد نظر  داشته باشید.

در هنگام دویدن و پیاده روی به این نکته توجه کنید که برای دوندگان، افزایش تکرار یا ریتم قدم‌ها تا حدود زیادی تاثیر نیروهای مربوط به دویدن را کاهش می‌دهد. هنگام دویدن سعی کنید درمحدوده توده مرکزی بدن‌تان قدم بردارید و قدم‌تان جلوتر از بدن‌تان نباشد، دراین‌صورت از گام‌های خیلی بلند و کُند شدن و توقف نیز جلوگیری می‌شود چون فشار کمتری به تیبیا وارد می‌گردد.

روی تقویت پایین پا بیشتر کار کنید.

تحقیقات متخصصان نشان داده است که ورزشکاران و دوندگانی که عضله های ساق‌پای‌ آن ها قدرتمند تر است، ریسک کمتری برای شکستگی‌های استرس تیبیانی دارند. از آنجایی‌که شکستگی‌های استرس تیبیانی می‌توانند نتیجه شین اسپلینت‌های درمان نشده باشند، تقویت عضلات ساق‌پا به دوندگان کمک می‌کند از سندرم طبی استرس تیبیانی دور بمانند و درد ساق پای کمتری را در موارد گوناگون تجربه کنند . در آخر نیز به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای درمان درد ساق پا مراجعه به پزشکان متخصص است .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید