مقالات

کدام SPF برای صورت بهتر است ؟

ضد آفتاب یک محصول آرایشی نیست بلکه یک محصول مراقبت از پوست به شمار می‌آید که استفاده از آن به همه افراد در همه سنین چه رنگ پوست روشن داشته باشند و چه تیره توصیه می‌شود. مقدار فاکتور حفاظتی یا SPF در ضد آفتاب‌های مختلف متفاوت است. به همین دلیل انتخاب یک ضد آفتاب مناسب برای پوست نیاز به اطلاعات دقیقی دارد. مثلا آیا می‌دانید بهترین SPF برای صورت چقدر باید باشد؟ آیا میزان اس پی اف در قیمت ضد آفتاب تاثیری دارد؟

ضد آفتاب چیست ؟

این محصول یک محصول موضعی است که معمولا یا در قالب کرم تولید می‌شود یا لوسیون یا اسپری. ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت به عمل می‌آورد به این صورت که بر اساس نوع خود یا این اشعه را منعکس می‌کند یا جذب می‌نماید. کرم ضد آفتاب فقط برای پیشگیری از آفتاب سوختگی کاربرد ندارد بلکه یکی از ضروری‌ترین ملزومات برای جلوگیری از سرطان پوست نیز هست. اگر می‌خواهید به طور کامل از اشعه مضر خورشید در امان بمانید، به جز ضد آفتاب از محصولاتی همچون عینک آفتابی و کلاه آفتابی نیز باید در کنار آن استفاده نمایید.

 

SPF چه معنا و چه اهمیتی دارد ؟

فاکتور محافظت در برابر آفتاب را SPF می‌گویند. SPF مخفف Sun Protection Factor بوده و یک معیار اندازه‌گیری علمی به شمار می‌آید. میزان اس پی اف در ضد آفتاب سبب افزایش دفاع طبیعی پوست در برابر اشعه مضر خورشید می‌شود. هنگامی‌که ضد آفتاب به پوست خود زده باشید در قیاس با زمانی که از این محصول استفاده نکرده باشید، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا اشعه مضر خورشید به پوست نفوذ کرده و باعث آسیب و سوختگی شود. میزان SPF این مدت زمان را تعیین می‌کند.

خورشید ۲ نوع اشعه از خود ساطع می‌کند: UVA و UVB. اشعه UVA موجب پیشرفت علائم پیری پوست مثل چین و چروک و افتادگی می‌شود. در حالی‌که اشعه UVB بیشتر سرطان‌زا بوده و آفتاب‌سوختگی را ایجاد می‌کند. برای اینکه با مفهوم SPF بیشتر آشنا شوید باید بگوییم که به عنوان مثال وقتی از ضد آفتابی استفاده می‌کنید که SPF=15 دارد، ۱۵ برابر بیشتر طول می‌کشد تا نسبت به زمانی که ضد آفتاب ندارید، پوستتان دچار آفتاب سوختگی شود. برای روشن شدن این مطلب یک مثال دیگر می‌زنیم. فرض کنید شما پوستی دارید که با ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار سوختگی می‌شود. حال اگر از ضد آفتابی با SPF=30 کمک بگیرید، ۳۰ برابر بیشتر طول خواهد کشید تا دچار آفتاب‌سوختگی شوید؛ یعنی حدودا ۳۰۰ دقیقه.

بهترین SPF برای صورت

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که برای حفاظت از پوست صورت خود در برابر آفتاب از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که حداقل SPF=30 داشته باشد. چنانچه در جدول قسمت قبلی می‌توانید ببینید ضد آفتابی که فاکتور حفاظتی آن معادل ۳۰ است می‌تواند تا ۹۷% از اشعه ماورا بنفش خورشید (UVB) را مسدود نماید.

  • برای انتخاب ضد آفتاب به نوع پوست خود نیز حتما باید دقت کنید. اگر پوست خشک دارید کرم ضد آفتابی بخرید که حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده مثل اسید هیالورونیک یا سرامیدها باشد. چنانچه پوست چرب دارید، بهتر است از ضد آفتاب‌های فاقد چربی استفاده نمایید.

فرق بین اس پی اف ۳۰ با ۵۰

ضد آفتاب با SPF30 اشعه UVB را تا ۹۷% و ضد آفتاب با SPF50 این اشعه را تا ۹۸% مسدود می‌کند. پس فرق چندانی ندارد که کدامیک را مورد استفاده قرار دهید. همان‌طور که گفتیم مسئله مهم این است که فاکتور حفاظتی در ضد آفتابی که مورد استفاده قرار می‌دهید، حداقل ۳۰ باشد.

چرا در صورت داشتن پوست تیره باید باز هم ضد آفتاب بزنیم ؟

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که افرادی که پوست تیره‌تری دارند نیازی نیست کرم ضد آفتاب استفاده کنند. اما در بعضی از مطالعات نشان داده شده است که میزان ابتلا به سرطان پوست در افراد سیاه‌پوست بیش از دیگران است. پس بدون توجه به رنگ پوست خود حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

ضد آفتاب ضد آب

هیچ ضد آفتابی واقعا ضد آب نیست اما اگر water-resistant باشد، می‌تواند محافظت خوبی در برابر آب و تعریق از خود نشان دهد. به ویژه برای فعالیت‌های آبی و به هنگام ورزش بهتر است ضد آفتاب ضد آب انتخاب کنید.

اسپری ضد آفتاب استفاده بکنیم یا نکنیم ؟

مشتریان این نوع از ضد آفتاب بیشتر والدینی هستند که فرزندان شیطان و پرجنب و جوشی دارند. کارشناسان در مورد استفاده از اسپری ضد آفتاب نگرانی‌هایی را اظهار می‌کنند زیرا ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشد که برای تنفس آزاردهنده محسوب شود. از این رو بهتر است ابتدا از ضد آفتاب در قالب کرم استفاده شود.

برچسب طیف گسترده

ضد آفتابی که این برچسب را دارد نشان می‌دهد که هم در برابر اشعه UVB محافظت به عمل می‌آورد و هم UVA. اشعه UVA یکی از علل تسریع علائم پیری پوست به شمار می‌آید.

ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی

به طور کلی ضد آفتاب‌ها در دو دسته فیزیکی و شیمیایی قرار می‌گیرند. ضد آفتاب فیزیکی بر پایه مواد معدنی ساخته می‌شود. نحوه عملکرد این دو ضد آفتاب اندکی با هم متفاوت است اما هر دو از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. برخی از کارشناسان معتقدند که کرم‌های ضد آفتاب بر پایه مینرال‌ها به خوبی ضد آفتاب‌های شیمیایی عمل نمی‌کنند. با این حال استفاده از ضد آفتاب‌های فیزیکی به ویژه برای زنان باردار و شیرده پیشنهاد می‌شود.

کلام آخر

یکی از محصولات مراقبتی پوست که برای همه افراد ضروری به حساب می‌آید، کرم ضد آفتاب است. حتی کودکان نیز از ۶ ماهگی به بعد باید از این محصول استفاده کنند. بهترین SPF برای صورت به گفته متخصصان پوست باید حداقل ۳۰ باشد. SPF میزان محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش را نشان می‌دهد. هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان از ضد آفتابی استفاده کنید که اس پی اف آن یا ۳۰ باشد یا بیشتر.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید