مقالات

همه چیز درباره تب کریمه کنگو (CCHF)

تب کریمه کنگو

پس از بیماری کرونا ، این روز ها تب کریمه کنگو باعث نگرانی مردم کشور عزیزمان شده است . در این مقاله از داروفن میخواهیم به بررسی این بیماری بپردازیم . پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید . همچنین اگر شما نیز در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو اطلاعاتی دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید .

حقیقت هایی در باره این بیماری

  •  کریمه، ویروس تب خونریزی دهنده می باشد .کنگو باعث بیماری ویروسی و تب زیاد و خونریزی دهنده می شود.
  • این بیماری تا 40 درصد کشنده می باشد و این آمار رسمی سازمان بهداشت جهانیست .
  • کریمه در درجه اول از کنه و دام به بدن انسان منتقل می شود. انتقال از انسان به انسان از طریق تماس نزدیک با خون، ترشحات، ارگان ها و یا سایر مایعات بدن افراد آلوده رخ می دهد .
  • زادگاه این بیماری آفریقا، بالکان، خاورمیانه و آسیا است .
  • متاسفانه در حال حاضر هیچ واکسن کارآمدی برای افراد یا حیوانات در مقابل این بیماری وجود ندارد.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری وسیع ناشی از ویروس منتقله از راه کنه از خانواده Bunyaviridae است. ویروس CCHF باعث شیوع بیماری های ویروسی شدید تب خونریزی دهنده، با میزان کشندگی 11-39٪ می شود. البته این درصد به طور تقریبی است که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است .

تب کریمه کنگو

ویروس تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو در حیوانات و کنه ها

میزبان ویروس CCHF شامل حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز هستند. بسیاری از پرندگان به عفونت مقاوم هستند، اما شترمرغ  مستعد است و ممکن است عفونت زیادی در مناطق بومی آن دیده شود. به عنوان مثال، شیوع سابق در کشتارگاه شترمرغ در آفریقای جنوبی رخ داده است. هیچ بیماری مشهودی در این حیوانات وجود ندارد.

دام ها و حیوانات از طریق گزش کنه آلوده و ویروس های بجا مانده در جریان خون خود عفونی می شوند. عفونت یک هفته بعد دوباره با گزیدن بعدی ادامه می یابد. اگر چه برخی از کنه ها با این ویروس آلوده می شوند اما کنه های Hyalomma ناقل و عامل اصلی این بیماری هستند.

نحوه انتقال بیماری تب کریمه کنگو چگونه است ؟!

ویروس تب کریمه کنگو به اختصار CCHF با گزیدن کنه و یا از طریق تماس پیدا کردن با خون حیوان آلوده در طول و بلافاصله بعد از کشتار به انسان منتقل می شود. در اغلب موارد افراد درگیر در صنعت دام، مانند کارگران کشاورزی، کارگران کشتارگاه و دامپزشکان رخ داده است.

انتقال انسان به انسان در اثر تماس نزدیک با خون، ترشحات، ارگان و یا سایر مایعات بدن افراد آلوده اتفاق می افتد. عفونت ها در بیمارستان با توجه به استرلیزه نادرست تجهیزات پزشکی، استفاده مجدد از سوزن و آلودگی تجهیزات پزشکی رخ می دهد.

علاوم و نشانه های بیماری تب کریمه

طول دوره کمون بستگی به نوع اکتساب این ویروس دارد. به دنبال عفونت توسط گزش کنه، دوره کمون معمولا یک تا سه روز است، حداکثر نه روز. دوره کمون در حالت تماس با خون و یا بافت آلوده معمولا پنج تا شش روز، تا حداکثر ۱۳ روز است.

شروع علائم اولیه این بیماری درد عضلانی، تب ، درد گردن و سفتی، سرگیجه ، کمردرد، سردرد، درد چشم و ترس از نور (حساسیت به نور) است. ممکن است تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و گلو درد، و نوسانات خلقی شدید و سردرگمی نیز دیده شود.

دیگر علائم بالینی عبارتند از تاکی کاردی (ضربان قلب سریع)، لنفادنوپاتی (بزرگی غدد لنفاوی) و بثورات پتشی (بثورات ناشی از خونریزی داخل پوست) در سطوح مخاطی داخلی، از جمله در دهان و گلو، و بر روی پوست. پتشی ممکن است به بثورات بزرگتر به نام اکیموز، و دیگر پدیده های خونریزی منجر شود. معمولا شواهدی از هپاتیت و وخامت سریع کلیه، آسیب ناگهانی کبد یا نارسایی ریوی بعد از روز پنجم از بیماری دیده می شود.

میزان مرگ و میر CCHF تقریبا ۴۰٪ است، با مرگ هایی که در هفته دوم بیماری رخ می دهد. در بیمارانی که بهبود می یابند، بهبود در روز نهم و دهم پس از شروع بیماری آغاز می شود.

درمان بیماری تب کریمه کنگو

جدید ترین داروی این بیماری ، داروی ضد ویروسی ریباویرین برای از بین بردن عفونت CCHF سودمند است. هر دو درمان خوراکی و داخل وریدی موثر به نظر می رسد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید